OKUL ÇAĞI VE ERGENLİK DÖNEMİ DİL GELİŞİMİ

 


      Okul Çağı ve Ergenlik Dönemi Dil Gelişimi
  • Bu dönemde dilsel problemler hemen göze çarpmaz. Bu dönemde neyin normal olduğunu bilmek önemlidir.



Okul Çağı ve Ergenlik Dönemi Bilişsel Gelişim

  •    Metabiliş becerileri gelişir: birisinin yada kendisinin nasıl düşündüğü hakkında düşünme yetisi
  •     Belirli düşünsel fikirler, hipotezler geliştirip bunları test edebilir. Bir problemin çözümü için tüm mevcut alternatifleri gözden geçirebilir.
  •      Belirli bir olguyu zaman ve mekandan bağımsız şekilde gerçek ve hayl gücüyle gözden geçirebilir.

Kavram Gelişimi

  • Vygotsky (1962) ergenlik döneminde yeni kavramlara ulaşmak için dilin araç olarak kullanıldığını ve bunun temel düşünsel becerilerden biri olduğunu belirtmiştir.
  •  Erken çocukluk döneminde aksine dünya bilgisi kelime bilgisine dönüşüyordu
  •  9 ile 19 yaş arası yeni kavram öğrenimi hızlanıyor ve eskilerine yeni alt anlamalar ekleniyor.
  •  Kelimeleri daha iyi şekilde organize etme ve depolama becerisi gelişiyor.
  • Sözcük dağarcığının gelişmesi iki biçime ayrılır: yatay anlam gelişmesi ve dikey anlam genişlemesi. Yatay anlam gelişmesi, bilinen sözcük tanımlarına çocuğun kendi basit tanımlarını eklemesiyle oluşur. Dikey anlam genişlemesi ise, bir sözcüğün bütün anlamlarının bilinmesiyle oluşur. Bu sayede sözcükler arasındaki ince anlam farklılıklarını kavramış olur, sözcükleri betimleyebilme ve anlamlarını açıklayabilme becerilerini kazanırlar.

Dili Anlama / Dinleme Becerileri

  • Bu dönemde gelişen mecaz ve sembolik dili anlamak önemlidir 
  • Arga ve belirli jargon kullanımlarının anlaşılmasındaki güçlükler akranlarıyla kabul ve iletişimi etkileyebilir.
  • Metaforu anlama 4-15 yaş arası hızlıca gelişmektedir.
  • Deyimlerin anlaşılması da oldukça önemlidir. 19 yaşına kadar deyimleri anlamada yetersizlik görülebilir (Nippold, 1988)
  • 9 yaş civarı sembolik dil becerilerine sahipken bunun gelişimi ergenlik dönemine kadar devam eder.

 Dili İfade Etme Becerileri

  •  8-12 yaş arasında ‘gibi, her şey, böyle şeyler’ kelimelerini içeren cümleler sıklaşır
  •  Sembolik dil becerileri ergenlik dönemine kadar devam eder.
  •  Bağlaç kullanımı artar, farklılaşır, ustalaşır.

Sohbet Becerileri

  • Sohbetteki iletişimsel yetkinlik 13 yaş civarı kazanılır.
  •  Bu dönemde bireyler akranlarıyla ve yetişkinlerle farklı sohbet becerileri kullanmaktadır.

Öykülendirme Becerileri

  •   Normal çocuklarda 5-7 yaş arası temel öykülendirme ; 11-12 yaş da karmaşık öykülendirme becerileri oluşur.
  •  Genelde 8 yaşa kadar izlenen sıra:

o   Öykülendirme öncesi dönem: basit, hikaye elementlerinin hikayeden bağımsız kullanılması

o   Basit öyküleme dönemi: karakter, olay, yer zaman doğru şekilde ilişkilendirilmeye başlanır ancak hala basit ve konu yok denebilir.

o   Yavaş yavaş karakter, olay örgüsü konuyla ilişkilendirilmeye başlanır ancak hala genel bir konu yok

o   Son aşamada gerçek öykülendirme becerisine geçerler. Makro ve mikro yapılar birbiriyle ilişkili ve konu bütünlüğü vardır.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

REZONANS BOZUKLUKLARININ DEGERLENDİRİLMESİ VE TERAPİ YÖNTEMLERİ

SESİN OLUŞUMU

SES TERAPİSİ